Hoe vertaal je een concreet business idee naar een kwalitatief SaaS platform in zo’n kort mogelijke tijdspanne? We interviewden Thomas, onze Senior Developer, over hoe hij slechts op 2 maanden een MVP (Minium Viable Product) voor “ReportAnywhere” mee lanceerde en verder vorm geeft. Ontdek zijn tips en tricks in de blog hieronder!
Waarom werd ReportAnywhere in het leven geroepen?
De ReportAnywhere applicatie van Aeriez helpt organisaties om het beste uit hun personeel te halen door de overdrachtstijd te verkorten. Dit gebeurt door middel van een eenvoudig te installeren en te gebruiken ticketsysteem. Via dit systeem worden processen en gegevens van bedrijven gecontroleerd om kennis sneller te consolideren.
Wat was jouw rol tijdens dit project?
Oorspronkelijk ben ik aangenomen geweest voor de verdere ontwikkeling van het identity management en de deployments op te zetten naar Microsoft Azure. Tijdens dit traject is de klant tot de vaststelling gekomen dat ze mijn expertise ook wilde inschakelen om de eerste module technisch mee te bedenken en uit te werken. Dit zorgde ervoor dat mijn rol een bredere invulling kreeg. De klant bleef uiteraard de eindverantwoordelijke op functioneel gebied waarbij ik voornamelijk input gaf op het technische aspect.
Hoe ben je begonnen aan dit project?
Er was reeds een basis aanwezig in de vorm van een backend met API en een aanzet tot een Angular frontend. Ik ben onmiddellijk in het project gevlogen met identity management en de deployments. Ik vond het zeer fijn dat de klant mij de vrijheid gaf om de technische implementatie vorm te geven. Hierdoor hebben we de technische feedbacksessies kunnen beperken en heb ik veel snelheid kunnen maken.
“Door gebruik te maken van continuous deployment wordt elke afgewerkte user story direct beschikbaar gemaakt wat ervoor zorgt dat de business snel feedback kan geven. Door deze feedbackloops zijn we binnen 2 maanden kunnen live gaan met onze MVP om demo’s aan potentiële klanten te kunnen geven.”
Hoe ben je snel tot een MVP gekomen?
Door gebruik te maken van continuous deployment wordt elke afgewerkte user story direct beschikbaar gemaakt wat ervoor zorgt dat de business snel feedback kan geven. Door deze feedbackloops zijn we binnen 2 maanden kunnen live gaan met onze MVP om demo’s aan potentiële klanten te kunnen geven. Kort hierna hebben de eerste klanten ingetekend.
Hoe is het SaaS platform verder geëvolueerd na de MVP?
We zijn gestart met één database waar gegevens van verschillende klanten samen werden bewaard. Echter tijdens de eerste demo’s hebben we feedback gekregen dat het belangrijk is om de data per klant gescheiden te bewaren. Hiervoor hebben we onze applicatie moeten refactoren om de multitenancy strategie van een database per klant te ondersteunen. Om voldoende snel te kunnen schakelen, hebben we beslist de databases manueel aan te maken bij de onboarding van een klant. Dit gaan we in een latere fase verder uitwerken.
Wat heb je geleerd uit dit traject?
Naarmate het project vorderde, ben ik dichter bij de business komen te staan waardoor ik meer inzicht kreeg in de product roadmap. Dit resulteerde in snellere en meer doordachte beslissingen. De les die ik hieruit geleerd heb, is hoe belangrijk het is om vanaf de start van het project zo dicht mogelijk bij de business te staan om hun langetermijnvisie mee in overweging te nemen bij het maken van technische keuzes.